Rakubränning

Modern raku går till på så sätt att de i förväg brända keramiska föremålen glaseras och ställs in i en ugn, som värms upp till ca 1000 grader. Sedan tas ut dom ur ugnen, medan de fortfarande är rödglödande. Ursprungligen lät man bara föremålen svalna, varefter de användes vid de teceremonier, som var förbundna med raku-tekniken.

Stora svarta krackeleringar, starka färger, och ett metallaktigt skimmer räknas i dag som rakuns karaktäristika. Detta utseende kommer från den så kallade reduktionen, som består i att man sedan föremålen tagits ut ur ugnen lägger dem i sågspån, tidningspapper, halm, eller liknande material, vilket fattar eld av värmen. När elden kommit igång, stänger man in föremålet i en tunna försedd med lock eller liknande, vilket reducerar föremålets syretillförsel,(därav ordet reduktion) medan föremålet fortfarande är varmt, och glasyren (trög-)flytande. Reduktionen hindrar metallerna från att oxidera, därmed bildas ett annat färgspektra. Reducerad koppar blir exempelvis rödaktig/ kopparfärgad, medan den i oxiderat tillstånd blir grön/ turkos. Kraftig reduktion får föremålen att metallisera.

Själva leran blir grå till svart vid reduktion. Därför blir krackeleringar i glasyren svarta, medan den lera som täckts av glasyren förblir vit, under en transparent (”genomskinlig”) glasyr (om leran är vit från början.
Det japanska tecknet för raku betyder njutning, lycka, glädje och behag

Raku är benämningen på en keramisk brännteknik som har sitt ursprung i Japan sedan 1500 talet och tekniken nådde Europa först under mitten av 1900 talet.

Besök mig

Öppettider:

Tors 10-18 lunch 13-14 Fre 10-17 lunch 13-14 Lör 10-14
För besök på övriga tider ring 0733-440044